Uncategorizedاخبارتوصیه شدهیافته های علمیپروتئین‌سازی و افزایش توده عضلانی نقش مهمی در حفظ سلامت، تناسب اندام و ارتقای عملکرد ورزشی ایفا می‌کند.

دسامبر 21, 2021by hakimanmodir0

پروتئین‌سازی و افزایش توده عضلانی نقش مهمی در حفظ سلامت، تناسب اندام و ارتقای عملکرد ورزشی ایفا می‌کند. دریافت کافی پروتئین و آمینو‌اسیدها در کنار انجام تمرینات ورزشی منظم برای رسیدن به این اهداف ضروری هستند.

آمینو اسیدهای شاخه‌دار (Branched-Chain Amino Acids, BCAAs) گروهی از آمینو اسیدهای ضروری می‌باشند که بدن قادر به ساخت آن‌ها نیست. مصرف این مواد با جذب آمینواسید تریپتوفان (پیش ساز سروتونین) در مغز رقابت کرده و مانع سنتز سروتونین در مغز می‌گردد سروتونین یک نوروترانسمیتر می‌باشد که در ایجاد احساس خستگی نقش مهمی دارد.

این آمینواسیدها شامل لوسین، ایزولوسین و والین است که در تقویت رشد عضلانی و در نتیجه بهبود عملکرد ورزشی موثر هستند. قرص BCAA یوروویتال حاوی آمینو اسیدهای شاخه‌دار لوسین، ایزولوسین و والین به‌همراه ویتامین B6، کلسیم و فسفر است که به پروتئین‌سازی، افزایش توده عضلانی و جلوگیری از تحلیل عضلات در ورزشکاران کمک می‌کند.

آمینو اسیدهای شاخه‌دار از طریق فعالسازی آنزیم‌های مسئول ساخت عضلات، در سنتز پروتئین و عضله‌سازی نقش دارند. مکمل BCAA به‌دلیل داشتن محتوای بالاتر لوسین، در افزایش توده عضلانی موثر است.
برخلاف سایر آمینو اسیدها BCAA بجای کبد، در عضلات شکسته می‌شود. به همین دلیل نقش مهمی در تولید انرژی عضلانی حین ورزش ایفا می‌کند.
این آمینواسیدها به کاهش دردهای عضلانی، جلوگیری از آسیب و بهبود ریکاوری بعد از ورزش کمک می‌کنند.
BCAAباعث کاهش احساس خستگی ذهنی و جسمی حین ورزش می‌شود.
این آمینو اسیدها به دریافت قند توسط سلول‌ها، در نتیجه انرژی‌زایی و تنظیم قند خون کمک می‌کنند.
ویتامین B6: وجود این ویتامین در متابولیسم طبیعى گلیکوژن و پروتئین موثر است و باعث افزایش اثربخشی آمینو اسیدها بر عضلات و بهبود عملکرد ورزشی می‌شود.

کلسیم: عنصر کلسیم نقش مهمی در انقباض موثر عضلات، تقویت عملکرد ورزشی و حفظ سلامت استخوان‌ها ایفا می‌کند.

فسفر: در انقباض عضلانی و تولید انرژی در بدن موثر است و باعث بهبود عملکرد ورزشی می‌شود.

شواهد و تحقیقات زیادی نشان می‌دهد که اسیدهای آمینه شاخه‌دار خاصیت آنتی کاتابولیکی دارند. یعنی باعث افزایش سنتز پروتئین و کاهش تجزیه آن می‌شوند. سنتز پروتئین باعث رشد بیشتر عضلات می شود.  هم‌چنین این اسیدهای‌آمینه‌ها می‌توانند ترمیم آسیب‌های عضلانی بعد از ورزش را تسریع می‌کنند. مصرف این اسیدآمینه‌ها بعد از ورزش تعادل پروتئین را از حالت منفی به مثبت تغییر می‌دهد در نتیجه با افزایش حجم ماهیچه‌ها زمان ریکاوری را کاهش می‌دهد. هم‌چنین پیش ساز کلیدی تولید گلوتامین و آلانین می‌باشد. علاوه بر این در تامین انرژی عضلات نقش مهمی دارند.

نظر دهید

Your email address will not be published.