اخبارتوصیه شدهیافته های علمیویتامین آ و تقویت سیستم ایمنی

مارس 11, 2020by حکیمان طب0
https://hakimanteb.com/wp-content/uploads/2020/03/vitamin-A-taghviat-sistem-eimeni-21-12-98.jpg

ویتامین آ و تقویت سیستم ایمنی:

ویتامین آ احتمالا برای همه ما با سبزیجاتی مانند هویج و نقش آن در تقویت بینایی تداعی می‌شود. اما این تنها یکی از منابع غنی و یکی از نقش‌های مهم این ویتامین به شمار می رود. ویتامین آ یکی از ویتامین‌های محلول در چربی است که مصرف مقادیر کافی آن برای حفاظت از سیستم ایمنی بسیار ضروری است.

در کمبود ویتامین آ بافت طبیعی غشاهای مخاطی از بین رفته و مجاری تنفسی، پوست، لوله گوارش، مجاری ادراری و مخاط چشم آسیب می‌بیند. به عبارتی غشاهای مخاطی یکپارچگی خود را ازدست داده و فرد مستعد عفونت های ویروسی، باکتریایی یا انگلی می‌شود. در نهایت کمبود ویتامین آ با اختلال عملکرد سیستم ایمنی باعث افزایش خطر عفونت خصوصا در سیستم تنفسی می‌شود.

این ویتامین در محصولات حیوانی مانند لبنیات، ماهی و گوشت به فراوانی وجود دارد. انواع سبزیجات برگ سبز و میوه‌های سبز تیره یا زرد-نارنجی هم منابع خوبی از پیش سازهای ویتامین آ هستند. سیب زمینی شیرین، اسفناج، هویج، کدو حلوایی، گرمک، انبه و بروکلی منابع غنی از  پیش سازهای ویتامین آ هستند و هرچه رنگ این محصولات تیره تر باشد به این معناست که ویتامین آ بیشتری دارند. پیش سازهای ویتامین آ “کاروتنوئید” نام دارند که در بدن به ویتامین آ تبدیل می‌شوند. کارتنوئیدها از آن جهت که نقش های آنتی اکسیدانی دارند بسیار مهم اند. حرارت دیدن و پختن این مواد غذایی باعث آزادسازی کاروتنوئیدها شده و به این ترتیب بیشتر در دسترس بدن قرار می‌گیرند. ویتامین آ در بسیاری از مولتی ویتامین ها و همچنین به صورت تک دوز وجود دارد تا نیاز افراد را به این ویتامین تامین کند.

منابع:

National institutes of health

Krause’s Food & the Nutrition Care Process. 2014

 

نظر دهید

Your email address will not be published.