اخبارتوصیه شدهیافته های علمیمصرف ناکافی آهن در بارداری منجر به تولید کم هموگلوبین می‌شود.

ژوئن 23, 2021by hakimanmodir0
https://hakimanteb.com/wp-content/uploads/2021/06/hakiman-post.jpg

آهن نقش مهمی در بسیاری از فرآیندهای حیاتی بدن از جمله اکسیژن رسانی به سلول‌ها، حفظ عملکرد مغزی و سیستم ایمنی ایفا می‌کند. افزایش قابل ملاحظه حجم خون مادر در دوران بارداری نیاز به آهن را افزایش می‌دهد. مصرف ناکافی این ماده معدنی در بارداری منجر به تولید کم هموگلوبین و درنتیجه اکسیژن رسانی ناقص به رحم، جفت و جنین می‌شود، در نتیجه زایمان زودرس، عقب ماندگی رشد جنین، تولد نوزاد کم وزن و افت سلامت نوزاد را به‌دنبال دارد.

یکی از ترکیبات اصلی در روند تقسیم سلولی، رشد و تکامل سلول‌های بدن و تشکیل گلبول‌های قرمز خون به‌شمار می‌رود. میزان نیاز به فولیک اسید در دوران بارداری می‌یابد و نقش مهمی در تشکیل لوله عصبی جنین ایفا می‌کند. کمبود آن در مادر باردار، با افزایش وقوع ناهنجاری‌های مادرزادی شامل نقص لوله عصبی و شکاف کام و لب‌ها همراه است. به‌همین دلیل دریافت کافی آهن در بارداری ضروری می‌باشد. مکمل آیزن + ید + فولیک‌اسید یوروویتال دارای آهن، ید، فولیک‌اسید، ویتامین C و ویتامین‌های گروه B است.

همچنین دریافت میزان کافی ید در دوران بارداری برای رشد مغزی جنین ضروری بوده و با ضریب هوشی بالاتر جنین همراه است. کمبود خفیف‌ ید، باعث ایجاد نقص توجه در نوزاد می‌شود و کمبود شدیدتر، سقط جنین، زایمان زودرس، تولد نوزاد مرده، اختلال در رشد مغزی جنین، تولد نوزاد با عقب ماندگی ذهنی و جسمی را به‌دنبال دارد. ویتامین C یک ویتامین ضروری جهت تقویت سیستم ایمنی است و باعث افزایش جذب آهن نیز می‌شود. ویتامین‌های گروه B (B1، B2، B6 و B12) این ویتامین‌ها جهت ساخت طبیعی گلبول‌های سفید و قرمز، تامین انرژی، تقسیم سلولی و حفظ سلامت سیستم عصبی نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند.

 

منبع:

Maternal Diet and Nutrient Requirements in Pregnancy and Breastfeeding. An Italian Consensus Document

 

نظر دهید

Your email address will not be published.