Uncategorizedخواص بی‌نظیر “رویال ژلی”

آوریل 30, 2022by hakimanmodir0
https://hakimanteb.com/wp-content/uploads/2022/04/hakiman-1401.2.10.jpg

رویال ژلی یک ماده ژلاتینی شیری رنگ است که توسط زنبورهای عسل برای تغذیه زنبور ملکه تولید می‌شود. مصرف رویال ژلی از دیرباز تاکنون برای سلامتی و درمان بسیاری از بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های عفونی و پوستی کاربرد داشته است. در این مقاله با ما همراه باشید تا با خواص بی‌نظیر “رویال ژلی” آشنا شوید.

رویال ژلی حاوی ریز مغذی‌های مفید است:

رویال ژلی از آب، کربوهیدرات، پروتئین و چربی تشکیل شده است. این ترکیب شامل پروتئین‌های اصلی رویال ژلی (MRJPs) و اسیدهای چرب مفید، ویتامین‌های B (B1, B2, B3, B5, B6, B7, B8, B9) و مواد معدنی است که اثرات سلامتی خود را از طریق این ترکیبات اعمال می‌کند.

 

  • خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارد:

رویال ژلی التهاب و استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهد. مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهد آمینو اسیدها، اسیدهای چرب خاص و ترکیبات فنولی موجود در رویال ژلی اثرات آنتی اکسیدانی دارند و می‌توانند سطح فاکتورهای التهابی را در بدن کاهش دهند. به همین دلیل مصرف رویال ژلی از ابتلا به بیماری‌های مزمن پیشگیری می‌کند.

  • باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود:

پروتئین‌ها و اسیدهای چرب موجود در رویال ژلی اثرات ضد ویروسی، ضد باکتریایی و ضد انگلی دارند و در نتیجه باعث تقویت سیستم ایمنی و کاهش بروز عفونت می‌شوند.

  • به ترمیم زخم و آسیب‌های پوستی کمک می‌کند:

مصرف خوراکی یا موضعی رویال ژلی به ترمیم زخم‌ها و التهابات پوستی کمک می‌کند. رویال ژلی اثرات ضد باکتریایی دارد و باعث رفع عفونت‌های پوستی می‌شود. مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که رویال ژلی تولید کلاژن را تحریک می‌کند و در حفظ استحکام و سلامت پوست موثر است.

 

  • خواص ضد پیری دارد:

ترکیبات موجود در رویال ژلی می‌تواند باعث آهسته شدن فرآیند پیری شود. چندین مطالعه حیوانی افزایش طول عمر و بهبود عملکرد شناختی را با مصرف خوراکی رویال ژلی نشان داده‌اند. همانطور که اشاره شد رویال ژلی با تحریک تولید کلاژن و محافظت از پوست در برابر آسیب ناشی از اشعه ماورا بنفش از پیری پوست جلوگیری می‌کند.

  • رویال ژلی می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی را کاهش دهد:

مطالعات انسانی و حیوانی نشان می‌دهند که رویال ژلی اثرات مثبتی بر سطح کلسترول دارد و خطر بیماری‌های قلبی- عروقی را کاهش می‌دهد. مکانیسم اصلی این ویژگی مشخص نیست اما احتمال دارد که به دلیل اثرات مثبت پروتئین‌های موجود در رویال ژلی بر کاهش سطح کلسترول باشد.

  • پروتئین‌های موجود در رویال ژلی می‌توانند فشار خون را کاهش دهند:

رویال ژلی از قلب و سیستم گردش خون محافظت می‌کند. چندین مطالعه آزمایشگاهی نشان داده‌اند که پروتئین‌های موجود در رویال ژلی باعث آرام سازی سلول‌های عضلانی در عروق و کاهش فشار خون می‌شوند.

  • رویال ژلی به تنظیم قند خون کمک می‌کند:

رویال ژلی به دلیل کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو، کنترل قند خون و حساسیت به انسولین را بهبود می‌بخشد.

  • از عملکرد مغزی محافظت می‌کند:

رویال ژلی عملکرد سیستم عصبی مرکزی را تقویت کرده و از مغز و بافت‌های عصبی محافظت می‌کند.

  • رویال ژلی به درمان بیماری‌های مزمن چشمی کمک ‌می‌کند:

دریافت خوراکی رویال ژلی می‌تواند ترشح اشک را افزایش دهد و به درمان خشکی چشم مزمن کمک نماید.

  • باعث کاهش عوارض جانبی درمان سرطان می‌شود:

شیمی درمانی و سایر درمان‌های سرطان عوارض جانبی قابل توجهی همچون نارسایی قلبی، التهاب و عوارض گوارشی دارند. بعضی مطالعات نشان می‌دهند که رویال ژلی می‌تواند عوارض منفی مرتبط با درمان سرطان را کاهش دهد.

آیا رویال ژلی ایمن است؟

رویال ژلی به طور کلی ایمن است اما نه به این معنا که هیچ خطری ندارد. افرادی که به نیش زنبور، گرده‌ها و سایر آلرژن‌های محیطی حساسیت دارند باید رویال ژلی را با احتیاط و زیر نظر پزشک مصرف کنند.

در آخر توجه به این نکته ضروری است که برای اثبات قطعی فواید رویال ژلی نیاز به انجام تحقیقات بیشتری است و اگر تصمیم دارید که از رویال ژلی به‌دلیل اثرات درمانی آن استفاده کنید (به طور مثال در دیابت، فشار خون و سرطان) با پزشک خود مشورت نمایید.

 

نظر دهید

Your email address will not be published.