Uncategorizedتقویت سیستم ایمنی با چند راهکار ساده

نوامبر 19, 2022by hakimanmodir0
https://hakimanteb.com/wp-content/uploads/2022/11/1EA31AC7-3FA0-4926-AC4D-05C2D374C27D-e1668843921815.jpeg

در فصل پاییز و زمستان تعداد مبتلایان به سرماخوردگی و آنفولانزا بیشتر می‌شود. احتمالا خود شما و یا اطرافیانتان جزء این افراد بوده‌اید. دغدغه اکثر ما در این روزها این است که چطور سیستم دفاعی بدن را تقویت کنیم تا دچار بیماری نشویم. در این مقاله سعی کردیم به طور خلاصه راهکارهایی که سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند بیان کنیم.

چقدر با سیستم ایمنی آشنایی دارید؟

سیستم ایمنی مجموعه‌ایست از فرآیند‌ها، سلول‌ها و مواد شیمیایی که به صورت مداوم بدن را در برابر عوامل بیماری‌زا مانند سموم، باکتری‌ها و همچنین ویروس‌ها حفاظت می‌کند. با تقویت و سالم نگه داشتن سیستم ایمنی می‌توان از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها و عفونت‌ها پیشگیری کرد.

برای تقویت سیستم ایمنی بدن چه کنیم؟

  • از رژیم غذایی سرشار از میوه‌ها و سبزیجات استفاده کنید.
  • وزن سالم خود را حفظ کنید.
  • سیگار نکشید.
  • به طور منظم ورزش کنید.
  • تمامی واکسن‌های توصیه شده را تزریق کنید.
  • خواب کافی داشته باشید.

همچنین اگر رژیم غذایی ناکافی دارید، با فواصل کم بیمار می‌شوید و یا مبتلا به بیماری‌های سوء جذبی هستید مصرف مکمل‌های غذایی می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی شما کمک نمایند. در ادامه به ریزمغذی‌هایی خواهیم پرداخت که نقش مهمی در این امر دارند.

ناتوان شدن سیستم ایمنی با کمبود این ماده معدنی

زینک یا همان روی برای بهبود عملکرد سیستم دفاعی بدن ضروری است. این ریزمغذی نقش مهمی در رشد و تکامل بدن ایفا می‌کند. زینک از سدهای دفاعی بدن محافظت کرده و از ورود عوامل بیماری‌زا جلوگیری می‌کند. مطالعات اخیر نشان می‌دهد که زینک تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر عملکرد سیستم ایمنی داشته و همچنین در برابر عفونت‌های دستگاه تنفسی نقش محافظتی دارد.

ویتامین C و تقویت سیستم ایمنی

این ویتامین از عملکرد سلول‌های ایمنی پشتیبانی می‌کند و همین امر سبب می‌‌شود تا توانایی آن‌ها در برابر عفونت افزایش یابد. ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که تاثیر زیادی بر سلامت سیستم دفاعی دارد.

اگر شما از آن دسته از افرادی هستید که این ویتامین را به اندازه کافی از رژیم غذایی خود دریافت نمی‌کنید یا در حال حاضر مبتلا به آنفولانزا، کرونا و یا سرماخوردگی شده‌اید به شما پیشنهاد می‌کنیم تا از مکمل ویتامین C برای جبران کمبود استفاده کنید.

ویتامین D، یاری‌گر عملکرد سیستم ایمنی بدن

یک ویتامین محلول در چربی که نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی دارد. بدیهی است که کمبود این ویتامین تاثیر منفی در ایمنی بدن داشته باشد. آنفولانزا، آسم آلرژیک و عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی از عواقب پایین بودن سطح این ماده مغذی در بدن می‌باشد. به طبع این ویتامین بدن را در مقابله با عفونت‌های دستگاه تنفسی محافظت می‌کند. ویتامین D ریکاوری را تسریع بخشیده و التهاب را کاهش می‌دهد. مصرف روزانه 1 عدد ویتامین D 1000 واحدی و یا ماهیانه آن با دوز 50.000 واحد را فراموش نکنید.

نظر دهید

Your email address will not be published.