توصیه شدهیافته های علمیریزمغذی هایی برای داشتن ناخن های زیبا

ژوئن 20, 2017by حکیمان طب0

ناخن ها منعکس کننده عادات خوب و بد هستند. جدا از جاذبه آرایشی، ناخن ها وظایف دیگری نیز به عهده دارند از جمله کمک به بلند کردن اجسام با ایجاد تکیه گاه برای بافت انگشتان و یا دستکاری اجسام و از همه مهمتر این که ناخن ها سلامت کلی بدن را بازتاب می کنند.

اگر روی ناخن‌هایتان برآمدگی، فرورفتگی یا رنگ غیرطبیعی مشاهده کردید، لازم است که ترکیبات بیشتری از ویتامین ‌های ضروری و مکمل‌ ها را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید.

ویتامین A : برای سلامت قشر مخاطی و پوست ضروری است. کمبود این ویتامین که به علت ایجاد مشکلاتی در جذب پروتئین، رشد ناخن‌ ها را کند می ‌کند وهمچنین ممکن است سبب خشکی و شکنندگی ناخن‌ ها یا بروز ناخنک شود.

ویتامین های گروه B : کمبود این گروه از ویتامین ها سبب نازک شدن و شکستگی ناخن‌ ها می شود :

اسید فولیک  : نیز که از گروه ویتامین‌های B است می ‌تواند سلامت ناخن‌ها را تهدید کند.

بیوتین: این ویتامین نیز از خانواده ویتامین‌ های B و یک ویتامین محلول در آب است. یعنی نمی ‌توانید آن را در بدن ذخیره کنید. این ویتامین کراتین تولید می‌ کند که برای رشد ناخن ‌ها لازم است.

ویتامین C : این ویتامین برای افزایش سلامت عمومی و استحکام بخشی به ناخن ‌های سست و بدشکل هم موثر است. کمبود ویتامین C ممکن است باعث نازک شدن و شکنندگی ناخن‌ ها و منجر به ناخنک ‌شود.

ویتامین E : این ویتامین نه تنها خواص آنتی ‌اکسیدانی بالایی دارد بلکه به دلیل کمک به بهبود گردش خون در تقویت و رشد ناخن ‌ها موثر است.

کلسیم : اگر ناخن ‌های سست، شکننده و خشکی دارید، اضافه کردن مقدار بیشتری کلسیم می ‌تواند در رشد ناخن‌ ها موثر باشد. رژیم غذایی مناسب برای افزودن کلسیم، استفاده از محصولات لبنی است که دارای میزان بالای کلسیم هستند.

روی (زینک) : این ماده معدنی به ترمیم بافت‌ ها، التیام زخم ‌ها و تولید هورمون ‌ها کمک می ‌کند. همچنین می‌توانید با مصرف لوبیا قرمز، مرغ، برنج و پنیر زینک بیشتری را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

منبع :www.rd.com

نظر دهید

Your email address will not be published.