اخبارتوصیه شدهیافته های علمیچگونه هیالورونیک‌اسید اثرات قابل توجهی در حفظ سلامت بافت‌های پیوندی به‌ویژه پوست و مفاصل ایفا می‌کند؟

فوریه 14, 2021by حکیمان طب0
https://hakimanteb.com/wp-content/uploads/2021/02/chegone_hialoronic_asid_asarat_ghable_tavajohi_dar_hefze_salamateپسن-حکیمان-1280x1280.jpg

پیری پوست تحت تاثیر عوامل درونی و بیرونی مختلفی ایجاد می‌شود. با افزایش سن رادیکال‌های آزاد تولید شده حاصل از متابولیسم بدن این روند را سرعت می‌بخشند، همچنین از اواسط دهه 20 زندگی و به‌ویژه بعد از یائسگی در زنان تولید هورمون‌های جنسی کاهش یافته و این کاهش منجر به تخریب کلاژن، خشکی پوست و ایجاد چین و چروک می‌شود. مواجهه طولانی‌مدت با نور خورشید و اشعه ماورا بنفش آن نیز باعث از دست رفتن رطوبت پوست شده و عامل دیگری برای خشکی پوست و ایجاد چین و چروک می‌باشد.
هیالورونیک‌اسید از اجزای مهم ساختاری پوست است، به طوریکه 50% کل هیالورونیک اسید بدن در پوست قرار دارد. غضروف مفاصل و سایر بافت‌های بدن نیز حاوی این ترکیب می‌باشند.
هیالورونیک اسید چه خواصی دارد؟
هیالورونیک اسید که آن را با نام هیالورونان (Hyaluronan) نیز می‌شناسند که درشت مولکول مهم در بافت پیوندی مهره داران است. این ترکیب پلی‌ساکاریدی توانایی بالایی در حفظ رطوبت دارد و بسیاری از نقش‌های خود را از این طریق اعمال می‌کند. هیالورونیک اسید به فراوانی در پوست (50% کل هیالورونیک اسید بدن)، زجاجیه چشم، بند ناف و مایع مفصلی وجود دارد.
هیالورونیک اسید مولکول اصلی جهت آب‌رسانی به پوست به شمار می‌آید و با تحریک ساخت کلاژن و الاستین اثرات قابل توجهی در حفظ سلامت بافت‌های پیوندی به ویژه پوست و مفاصل ایفا می‌کند. این ترکیب باعث ترمیم زخم، رفع چین و چروک، افزایش الاستیسیته و تقویت مو و ناخن شده و در نهایت جوانی و زیبایی پوست را افزایش می‌دهد.
نکته جالب توجه درباره هیالورونیک اسید خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی آن است. اثرات آنتی اکسیدانی هیالورونیک اسید به همراه خاصیت کلاژن سازی، با کاهش التهاب، تسکین درد و تسهیل و روان‌سازی حرکت مفاصل نقش مفیدی درعلائم استئوآرتریت ایفا می‌کند.
عملکرد هیالورونیک اسید در بدن آب‌رسانی و جوانسازی پوست، کمک به کلاژن سازی، تقویت پوست، مو و ناخن‌ها و کاهش التهاب و تسکین درد مفاصل است.

نظر دهید

Your email address will not be published.