اخبارتوصیه شدهیافته های علمیمکمل اسیدهای چرب امگا 3 در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی

دسامبر 28, 2020by حکیمان طب0
https://hakimanteb.com/wp-content/uploads/2020/12/post_hakiman_MOKAMEL_ASIDHAYE_charbe_omega3_dar_kodaan_mobtala_be-1280x1280.jpg

اسیدهای چرب امگا 3 جزء مهم غشاء سلول های بدن می باشند و در ساختمان سلول های عصبی و به عنوان ماده متشکله بسیاری از واسطه های بیولوژیکی بدن بکار می روند و به همین دلیل این اسید های چرب از نظر تغذیه ای بسیار مهم و ضروری می باشند. با توجه به اینکه بدن انسان قادر به ساخت این اسیدهای چرب  ضروری نمی باشد، باید از طریق رژیم غذایی (خوردن ماهی چندین بار در هفته) یا مكمل های غذایی تامین شوند. تاکنون هزاران مطالعه و تحقیق بالینی بر روی اسیدهای چرب امگا- 3 صورت گرفته است و هر کدام به نحوی بر فواید چشمگیر و روز افزون این اسیدهای چرب  در سلامت بدن، پیشگیری و حتی درمان بیماری ها به خصوص در کودکان و نوجوانان تاکید می کنند.
اختلال نقص توجه و بیش فعالی چالش برانگیزترین حیطه های علم روان پزشکی می باشد.

از طرفی به علت مولتی فاکتوریال بودن این اختلال و عدم شناخت دقیق اتیولوژی آن امروزه تحقیقات قابل توجهی به بررسی نقش فاکتورهای محیطی به ویژه عوامل تغذیه ای بر روند ADHD پرداخته اند و این مطالعه به منظور بررسی اثر مکمل یاری با امگا 3 به عنوان درمان تکمیلی به همراه متیل فنیدیت انجام گرفت.

اختلال کم‌توجّهی – بیش‌فعالی  یک اختلال رفتاری رشدی است. معمولاً فرد توانایی دقّت و تمرکز بر روی یک موضوع را نداشته، یادگیری در او کند است و فرد از فعّالیّت بدنی غیرمعمول و بسیار بالا برخوردار است. این اختلال با فقدان توجه، فعّالیت بیش‌ازحد، رفتارهای تکانشی، یا ترکیبی از این موارد همراه است. هر فردی با شک ADHD باید به دقت تحت نظر یک پزشک معاینه گردد. بسیاری از این افراد، یک یا چند اختلال رفتاری دیگر نیز دارند. همچنین ممکن است یک مشکل روانی مانند افسردگی یا اختلال دوقطبی داشته باشند.

ADHD شایعترین اختلال رفتاری در سنین کودکی و بلوغ است، و حدود ۳٪ تا ۵٪ کودکان قبل از هفت سالگی به آن مبتلا می‌شوند. این عارضه بیشتر در دوران ابتدایی مدرسه برای کودکان و در هنگام بلوغ رخ می‌دهد و با افزایش سن بسیاری از بیماران بهتر می‌شوند.

مواد و روش ها: در این مطالعه تحلیلی مقطعی به صورت کارآزمایی بالینی تصادفی دوسوکور، کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه – بیش فعالی به صورت تصادفی در 2 گروه 40 نفره A و B قرار داده شدند. گروه A متیل فنیدیت و دارونما و گروه B متیل فندیت به همراه مکمل امگا 3 دریافت کردند و کلیه کودکان به مدت 6 هفته تحت درمان قرار گرفتند. برای تمام کودکان قبل از شروع مداخله و بعد از اتمام آن، پرسشنامه کانرز والدین تکمیل گردید.

نتایج: از 40 کودک گروه مورد 31 نفر پسر و 9 نفر دختر بودند و از 40 کودک گروه شاهد 28 نفر پسر و 12 نفر دختر بودند. میانگین سنی کودکانی که متیل فنیدیت به همراه دارونما دریافت کرده بودند 1.38 ± 9.3 سال و کودکان تحت درمان با متیل فنیدیت و مکمل امگا 1.97 ± 3 8.87 سال بود. نتایج آماری بر اساس ازمون تی جفت شده برای اثرات درون گروهی در هر دو گروه تفاوت اماری معنی داری وجود داشت هم چنین در مقایسه نمرات بین گروهی در نمره کل پرسشنامه کانرز و حیطه ی نقص توجه تفاوت معنی داری وجود داشت.

کودکانی که مهارت خواندن ضعیفی دارند می‌توانند با مصرف روزانه مکمل‌های اسیدهای چرب امگا 3 مهارت خواندن خود را تقویت کنند. کودکانی که مهارت خواندن ضعیفی دارند می‌توانند با مصرف روزانه مکمل‌های اسیدهای چرب امگا 3 که درغذاهای دریایی و برخی جلبک‌ها یافت می‌شود، مهارت خواندن خود را تقویت کنند. مصرف روزانه مکمل‌های امگا 3 عملکرد خواندن کودکانی که مهارت خواندن‌شان از حد عادی پایین تر است‌ را تقویت می‌کند و به این کودکان کمک می‌کند که مهارت خواندن خود را به پای هم سن و سالان‌شان برسانند. مصرف روزانه امگا3 به کودکان مبتلا به وضعیت‌هایی مانند اختلال هماهنگی رشد و نارساخوانی کمک می‌کند اما این نخستین مطالعه‌ای است که این نتایج مثبت را در کودکان مدرسه‌ای نشان داده است.

نظر دهید

Your email address will not be published.