اخبارتوصیه شدهیافته های علمیکمبود چه ویتامین‌هایی منجر به کم‌خونی مگالوبلاستیک می‌شود؟

سپتامبر 27, 2020by حکیمان طب0
https://hakimanteb.com/wp-content/uploads/2020/09/POST_HAKIMAN_che_vitaminhayi_monjar_be_kamkhoni_megalobelastik_mishavad.jpg

 

ویتامین‌های گروه ب دسته‌ای از ویتامین‌های محلول در آب هستند که سیستم عصبی را تقویت کرده و سلامت پوست، مو و ناخن‌ها را ارتقا می‌دهند. ویتامین‌های گروه B در متابولیسم قندها، چربی‌ها، پروتئین‌ها و تولید انرژی نقش اساسی دارند. کمبود این گروه از ویتامین‌ها با بی‌اشتهایی، کاهش وزن، ضعف و بی‌حالی همراه است. از آنجاییکه فولیک اسید (ویتامین B9) و ویتامین B12 برای تشکیل گلبول‌های قرمز ضروری هستند، کمبود این دو ویتامین باعث ایجاد کم‌خونی مگالوبلاستیک می‌شود.

ویتامین B9  یا فولیک‌اسید که با نام فولاسین و فولات نیز معروف می‌باشد، اولین بار در سال 1938 به عنوان ماده غذایی ضروری برای جوجه‌ها شناخته شد. سپس ثابت شد که این ماده برای سایر حیوانات و انسان نیز ضروری می‌باشد. این ماده در سال 1945 توسط تی.دی اسپایز مورد مصرف درمانی قرار گرفت. وی اولین بار اثبات نمود که فولیک‌اسید در درمان کم‌خونی وابسته با بارداری و اختلال در جذب گوارشی تأثیر دارد. مطالعات بعدی این مشاهدات و بررسی‌ها را تأئید نمودند.

فولیک‌اسید ماده ای کریستالی، زردرنگ، محلول در آب و پایدار در محیط اسیدی است و از سراسر روده جذب می‌شود. حدود نیمی از فولیک‌اسید ذخیره شده در بدن در کبد ذخیره می‌شود که حدود 15-5 میلی‌گرم بر کیلوگرم از وزن کبد را شامل می‌شود.

 

بدن ما به چه میزان فولیک‌اسید، روزانه نیازمند است:

میزان توصیه شده روزانه فولیک‌اسید: (RDA)

اطفال:

0-6 ماهه: روزانه 65 میکروگرم

7-12 ماهه: روزانه 80 میکروگرم

کودکان:

1-13 سال: روزانه 150 میکرو گرم

8-4 سال: روزانه 200 میکروگرم

13-9 سال: روزانه 300 میکروگرم

نوجوانان و بالغین:

آقایان سن 14 سال به بالا: روزانه 400 میکروگرم

خانمها سن 50-14 سال: روزانه 400 میکروگرم

خانمها سن 50 سال به بالا: روزانه 400 میکروگرم

نقش فولیک‌اسید در سلامتی:

درتشکیل گلبول‌های قرمز خون

فولیک‌اسید بصورت ترکیب با ویتامین  B12 جهت تشکیل، بلوغ و تکثیر گلبول‌های قرمز مورد نیاز است.

دررشد و تکامل:

فولیک‌اسید جهت رشد و تقسیم سلول‌های بدن، خصوصاً سلول‌های عصبی و جهت تولید تعدادی از واسطه‌های عصبی (نورو ترانسمیتر) ضروری است. همچنین درتولید اسیدهای نوکلئیک شامل DNA و RNA که مسئوول انتقال صفات وراثتی می‌باشند مورد نیاز است.

 

نظر دهید

Your email address will not be published.