اخباریافته های علمینشانه های فقر ویتامین B12

آگوست 19, 2017by حکیمان طب0

با افزایش سن، توانایی بدن شما برای جذب ویتامین B12 از راه غذا کاهش می یابد. از هر 100 زن بالای 50 سال، 4 زن دچار فقر ویتامین B12 هستند.

ویتامین B12  که نام دیگر آن کوبالامین است گاهی در اثر برخی عوامل از جمله رژیم های غذایی گیاهی، مصرف سیگار، بیماری های کبدی، بارداری و… در بدن کاهش می یابد. به گزارش آوای سلامت به نقل ازprevention علل دیگری نیز باعث فقر این ویتامین می شوند؛ از جمله اجتناب از مصرف گوشت، مصرف داروی متفورمین یا برخی داروهای دیگر.

چشم انداز کمبود ویتامین B12 شامل طیف وسیعی از علائم است. با انجام یک آزمایش خون می توانید سطح این ویتامین را در بدن خود اندازه گیری کنید و در صورت فقر ویتامین B12 مکمل های خوراکی یا تزریقی آن را دریافت نمایید.

خستگی بیش از حد

یکی از اولین نشانه های فقر ویتامین B12  است. به این دلیل که سلولهای قرمز خون مسئول حمل اکسیژن به اندام هستند و اگر اکسیژن به اندازه کافی به اندام های حیاتی نرسد، هر چقدر هم که بخوابید باز هم احساس خستگی خواهید کرد.

خستگی عضلانی

کاهش گلبولهای قرمز در نتیجه فقر ویتامین B12  منجر به احساس خستگی عضلانی و عدم توانایی در بلند کردن اجسام دارای وزن می شود.

احساس سوزن سوزن شدن

برخی افراد مبتلا به فقر ویتامین B12  گزارش داده اند که احساس سوزن سوزن شدن و بی حسی در برخی اندام ها را دارند. این احساس نتیجه آسیب های عصبی است و آنهم به خاطر سطوح پایین اکسیژن در سلول ها.

کاهش سطح حافظه

کمبود ویتامین B12  منجر به کاهش سطح توانایی های ذهنی روزمره می شود که البته انجام آزمایش خون و جبران سطوح این ویتامین در بدن، این اثرات مغزی را کاهش داده و محو می کند.

افسردگی

ویتامین های گروه ب از ریزمغذی هایی هستند که می توانند تاثیری مستقیم بر خلقیات و احساس نشاط داشته باشند. این ویتامین ها در مورد سوخت و ساز بدن نیز نقش موثری دارند. از آنجا که کمبود آن باعث بروز مشکل در انتقال و جابجایی اکسیژن می شود، می تواند منشا بروز مشکلات روانی مانند افسردگی باشد.

احساس سرگیجه، پوست رنگ پریده، تغییرات خلق و خوی، خونریزی لثه ها و بافت های دهان، از علائم دیگر ابتلا به فقر ویتامین B12 است.

درمان کمبود ویتامین B12

درمان کمبود این ویتامین با توجه به علت ایجاد آن صورت می گیرد. اگر مشکل در جذب آن باشد، تجویز ویتامین لازم است. برای این منظور پزشک یا متخصص تغذیه به بیمار تزریق یا استفاده از قرص های ویتامین ب-کمپلکس را توصیه می کند. در برخی افراد مصرف مکمل ویتامین B12 برای درمان توصیه می شود. اگر در برنامه غذایی تان از محصولات غذایی حیوانی استفاده نمی کنید(گیاهخوار هستید) و به این دلیل دچار کمبود شده اید، باید از طریق مصرف مکمل ها آن را برطرف کنید. مصرف به اندازه و کافی گوشت، مرغ، غذاهای دریایی، شیر، پنیر و تخم مرغ از کمبود این ویتامین جلوگیری می کند.

منبع:

www.prevention.com

نظر دهید

Your email address will not be published.