اخبارروز جهانی دیابت

نوامبر 13, 2018by حکیمان طب0

پي‌آمد هشدارهاي متخصصان مبني بر افزايش روزافزون ديابت و هزينه‌هاي آن در انتهاي دهۀ 80 ميلادي، فدراسيون بين‌المللي ديابت براي اولين بار در سال 1991، روز 14 نوامبر (سالروز تولد فردريك بانتينگ؛ كاشف انسولين) را روز جهاني ديابت اعلام نمود. امسال بيست و هفتمین سالي است كه انجمن ديابت ايران با همكاري وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشكي، وزارت آموزش و پرورش، انجمن متخصصين غدد درون‌ريز و اداره كل سلامت شهرداري تهران و ساير دست‌اندركاران امر ديابت،‌ اين روز را در سراسر كشور برگزار خواهد كرد. هدف از برگزاري اين روز، ‌افزايش آگاهي عمومي در مورد علل، ‌علايم، درمان و عوارض مربوط به ديابت اعلام گرديده است. همان طور كه مستحضر هستيد ديابت در سراسر جهان رو به افزايش است به طوري كه در سال 1985 ميلادي 30 ميليون ديابتي در جهان برآورد شده بود و امروزه بيش از 425 ميليون نفر مي‌باشد كه اين رقم تا سال 2040 ميلادي به بيش از 600 ميليون نفر خواهد رسيد. در كشور ما نيز بیش از 12% جمعيت بالاي 30 سال مبتلا به ديابت مي‌باشند و در عرض 30 سال گذشته تعداد ديابتي‌ها به بيش از 15 برابر رسيده است. به همين منظور وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي از 19 الي 25 آبان ماه سال جاري را هفته ملي ديابت اعلام نموده و طي هفته ديابت جاي جاي كشور به پديده ديابت مي‌پردازند، با توجه به شعار روز جهانی دیابت “دیابت و خانواده” سمینارهای متعددی در مورد نقش خانواده در مدیریت، حمایت، پیشگیری و آموزش برگزار می گردد.

امسال روز جهاني ديابت در تهران روز سه شنبه 22 آبان ماه از ساعت 8 الي 13 در تالار امام بيمارستان امام خميني (ره) واقع در انتهاي بلوار كشاورز با همكاري وزارت بهداشت،‌درمان و آموزش پزشكي،‌ وزارت آموزش و پرورش، انجمن متخصصين غدد درون‌ريز و متابوليسم و اداره كل سلامت شهرداري تهران برگزار مي‌گردد. شركت در اين سمينار براي عموم آزاد مي‌باشد.

 

آری، هنوز باید از آموزش سخن گفت!

آمار منتشر شده از سوي فدراسيون بين المللي ديابت حاکي است که بيش از 418 ميليون نفر از بزرگسالان در سراسر جهان به ديابت مبتلا هستند و تا 25 سال آينده اين رقم به بيش از 600 ميليون نفر خواهد رسيد! برآوردها نشان از افزايش دو برابري عده مبتلايان به ديابت در منطقه خاورميانه و شمال افريقا دارد يعني 35 ميليون و چهارصدهزارنفر به 72 ميليون و صدهزار نفر خواهد رسيد. در ايران نيز بيش از 12 درصد بزرگسالان به ديابت مبتلايند که به معضلي بهداشتي- درماني و اجتماعي بدل شده است!

 

اصولاً هدف اصلي در درمان ديابت، قرار دادن ديابتي در شرايطي است که بتواند بدون محدوديت، از زندگي فعال وشاداب و طول عمر طبيعي برخوردار گردد. تحقق چنين شرايطي امکان پذير نيست مگر با آموزش به بيمار و اطرافيان وي. مبتلايان به بيماري هاي مزمن از جمله ديابت، نيازمند همراهي و حمايت هستند تا بتوانند بخوبي دستورات درماني را در زندگي روزمره خود به کار بندند و برنامه خود را پيش ببرند.

 

در درمان ديابت، محور، فرد ديابتي است. به اين ترتيب پزشک نبايد در نقش قيم بيمار ظاهر شود بلکه بايد خود را شريک درمان بداند و در همين راستاست که آموزش به عنوان شرط اساسي درمان مطرح مي شود تا فرد ديابتي براي همکاري در تيم درماني آماده گردد. آموزش ها بايد به گونه اي باشد که ديابتي را به توانمندي لازم برساند تا ديابتي بتواند از عهده مشارکت برآيد. اصولاً ديابتي هاي نوع 1 و يا افراد تحت انسولين درماني بايد تحت آموزش قرار گيرند و به ديابتي هاي نوع 2 نيز توصيه شده است که تحت آموزش هاي لازم قرار گيرند.

 

متأسفانه ضرورت آموزش کيفي و کاربردي با هدف کنترل مطلوب قندخون و مهم تر از آن بهبود کيفيت زندگي ديابتي مقوله اي است که هنوز در کشور به آن اهميت داده نمي شود. اگر چه انجمن ديابت ايران و فعالان آموزش در اين حوزه، از صرف وقت گرانبهاي خود دريغ نورزيده اند و آنچه امروزه در تأييد آموزش در محافل علمي مشاهده مي شود حاصل فعاليت هاي پي گير سال هاي متمادي اين تلاشگران است، با اين وجود هنوز شاهد آمارهاي هزينه هاي گزاف درمان عوارض ديابت ناشي از سهل انگاري ها و درمان هاي نادرست ديابت و حتي مرگ و مير هستيم! رياست مرکز تحقيقات بيماري هاي غيرواگير پژوهشکده غدد و متابوليسم دانشگاه علوم پزشکي تهران در نخستين نشست تخصصي آکادمي اقتصاد سلامت اظهار داشت: «10 درصد از مرگ و ميرهاي کشور در رده هاي جنسي و سني مختلف به ديابت برمي گردد!»

 

نظر دهید

Your email address will not be published.