اخبارروز جهانی تغذیه با شیر مادر

آگوست 1, 2018by حکیمان طب0

همه ساله اول آگوست که بنام روز جهانی شیر مادر نامگذاری شده، در کشورهای مختلف جهان گرامی داشته می شود. هدف از نامگذاری این روز تشویق مادران به تغذیه فرزندان خود از این موهبت الهی است.

“آن ونمن” مدیر اجرایی یونیسف : «هفته جهانی تغذیه با شیر مادر همچنین به ما فرصتی می دهد تا خانواده ها و مردم را از مزایای تغذیه زود هنگام و انحصاری با شیر مادر آگاه کنیم و یونیسف به حمایت، ترویج و پشتیبانی از تغذیه با شیر مادر متعهد است.»

 اهمیت تغذیه با شیر مادر

شیر مادر به لحاظ  داشتن مواد پروتئینی و ویتامینی بسیار، بیش از سایر غذاها برای نوزادان توصیه شده است.

تغذیه نوزادان و کودکان با شیر مادر به مدت دوسال به دلیل فراهم کردن منبع انرژی و مواد مغذی با کیفیت بالا باعث جلوگیری از گرسنگی و سوء تغذیه در نوزادان شود. تحقیقات نشان داده است درصورت تغذیه با شیر مادر خطر ابتلا به انواع بیماریها کاهش می یابد و باعث افزایش رشد ذهنی و ارتقاء سطح یادگیری در کودکان می شود.

 تغذیه مناسب و استراحت مادر،  در افزایش و تداوم شیر مادر نقش موثری دارد

 دوران شیردهی،  یکی از با اهمیت ترین دوران زندگی است که تغذیه ی کامل و متنوع طی آن، نقش مهمی در سلامت کودک و مادر ایفا می کند. از این رو باید توجه ویژه ای به تغذیه ی مادر داشت. 

تغذیه ی مادر شیرده، تاثیر قابل توجهی بر کیفیت شیر مادر دارد؛ تا آنجا که دریافت ناکافی ویتامین ها و مواد معدنی توسط مادر شیرده سبب کاهش کیفیت شیر وی و بروز کمبود در نوزاد می شود.

 در این دوران باید پروتئین، ویتامینها و املاح معدنی بیشتری دریافت شود:

کلیه ویتامین های محلول در آب از جمله ویتامین C ، فولات (اسید فولیک)، ویتامین های گروه B و … به علت ورود مستقیم آن ها به شیر باید در رژیم غذایی مادر افزایش یابد.

در مورد ویتامین های محلول در چربی نیز میزان نیاز بدن به ویتامین  A افزایش می یابد.  درصورتی که مادر خانه نشین است و از تماس مستقیم با نور خورشید محروم است، نیاز به مصرف ویتامین D نیز افزایش می یابد.

همچنین رژیم غذایی مادر شیرده، باید غنی از کلسیم، آهن و روی باشد.

نظر دهید

Your email address will not be published.