یافته های علمیحفظ و تقویت سلامت چشم

جولای 17, 2018by حکیمان طب0

هیچ بحثی درباره سلامت چشم بدون اشاره به هویج کامل نمی شود. به لطف مواد مغذی مانند آلفا-کاروتن، بتا-کاروتن، لوتئین و زاکسانتین موجود در هویج، این ماده غذایی باید بخشی ثابت از رژیم غذایی شما باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران، بیشتر ما در زمان مواجهه با مشکلات گوارشی توجه ویژه ای به آن چه می خوریم داریم، اما افراد کمی این مساله را مد نظر قرار می دهند که مواد غذایی مصرفی تا چه اندازه می توانند بر سلامت چشم ها و حفظ قدرت بینایی موثر باشند.

به گزارش “کر2″، انتخاب مواد غذایی درست می تواند تفاوت بین چشم هایی سالم و قوی یا حرکت به سمت مواجهه با اختلالات چشم در آینده را رقم بزند.

در ادامه با برخی از بهترین مواد غذایی برای حفظ و تقویت سلامت چشم ها و قدرت بینایی بیشتر آشنا می شویم.

بروکلی

بروکلی سرشار از مواد مغذی محافظ چشم هاست که از آن جمله می توان به آلفا-کاروتن، بتا-کاروتن، لوتئین، روتین و زاکسانتین اشاره کرد. از این رو، دلیل دیگری برای مصرف این محصول مغذی و مفید در اختیار خواهید داشت.

هویج

هیچ بحثی درباره سلامت چشم بدون اشاره به هویج کامل نمی شود. به لطف مواد مغذی مانند آلفا-کاروتن، بتا-کاروتن، لوتئین و زاکسانتین موجود در هویج، این ماده غذایی باید بخشی ثابت از رژیم غذایی شما باشد. مواد غذایی نارنجی دیگر مانند انبه، هلو، کدو تنبل، کدو مسما، و سیب زمینی شیرین نیز سرشار از این مواد مغذی هستند.

دانه های چیا و کتان

این مواد غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا-3 و ویتامین E هستند که به کاهش التهاب و مبارزه با رادیکال های آزاد کمک می کنند. رادیکال های آزاد پیش سازهایی برای شکل گیری بیماری های چشم هستند.

گریپ فروت

گریپ فروت سرشار از ماده مغذی کمتر شناخته شده نارنجین است که به بهبود طیف گسترده ای از اختلالات چشم کمک می کند. همچنین، این میوه حاوی ماده مغذی روتین است که برای دریافت آن باید پوشش سفید اطراف میوه (نه پوست) را نیز مصرف کنید. گریپ فروت سرشار از ویتامین C است که این آنتی اکسیدان قوی به محافظت از چشم ها در برابر آسیب رادیکال های آزاد کمک می کند.

چای سبز

پژوهشی که در نشریه پزشکی Current Eye Research منتشر شد، نشان داد که یکی از ترکیبات دارویی چای سبز به نام اپی‌گالوکاتچین گالات (EGCG) به محافظت از چشم ها کمک می کند. این نوشیدنی در پیشگیری از ابتلا به آب مروارید نیز نقش داشت.

سبزیجات برگدار

زمانی که موضوع سلامت چشم مطرح می شود، مواد غذایی اندکی قابلیت رقابت با سبزیجات برگدار مانند کولارد، کیل و اسفناج را دارند. این قبیل سبزیجات حاوی طیف گسترده ای از مواد مغذی محافظ و تقویت کننده چشم هستند که از آن جمله می توان به آلفا-کاروتن، اسید آلفا لیپوئیک، بتا-کاروتن، لوتئین، و زاکسانتین اشاره کرد.

مغزهای خوراکی

مغزهای خوراکی، مانند آجیل برزیلی خام و بی نمک، بادام هندی، و گردو سرشار از ویتامین E و روتین هستند و از این رو گزینه ای عالی برای افزودن به رژیم غذایی برای محافظت و تقویت چشم ها محسوب می شوند. ویتامین E به محافظت از چشم ها در برابر رادیکال های آزاد مضر کمک می کند.

زردآلو

زمانی که موضوع سلامت چشم مطرح می شود، افزودن زردآلوهای تازه یا خشک شده به رژیم غذایی مفید خواهد بود. این میوه سرشار از مواد مغذی مختلف مورد نیاز برای حفظ سلامت بینایی است که از آن جمله می توان به آلفا-کاروتن، بتا-کاروتن، لوتئین، روتین و زاکسانتین اشاره کرد. زاکسانتین نشان داده است که در پیشگیری از انحطاط ماکولای مرتبط با افزایش سن موثر عمل می کند. اگر قصد دارید برگه زردآلو مصرف کنید، نمونه های بدون سولفور را برگزینید.

شاه توت

مواد مغذی مانند آلفا-کاروتن و آنتوسیانین ها عامل رنگ شاه توت هستند و همچنین از چشم ها در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کنند. ماده مغذی روتین نیز سلامت چشم را بهبود می بخشد و به تقویت رگ های خونی منتهی به چشم ها کمک می کند.

بلوبری

بلوبری نه تنها میوه ای خوشمزه محسوب می شود، بلکه یک ابرماده غذایی سرشار از مواد مغذی نیز است و توانایی خود را برای محافظت از چشم ها در برابر آسیب رادیکال های آزاد نشان داده است. نتایج پژوهشی که در نشریه Journal of Agricultural and Food Chemistry منتشر شد، نشان داد آنتوسیانین ها که عامل رنگ بلوبری هستند به محافظت در برابر انحطاط ماکولای مرتبط با افزایش سن کمک می کنند.

 

نظر دهید

Your email address will not be published.