اخبارتوصیه شدهیافته های علمیآیا فیبر اینولین برای حفظ سلامتی مفید است؟

سپتامبر 19, 2020by حکیمان طب0
https://hakimanteb.com/wp-content/uploads/2020/09/پست-حکیمان-2.jpg

 

اینولین یک ترکیب کربوهیدراتی است که در بسیاری از میوه‌ها، سبزیجات و گیاهان وجود دارد. گیاهان به‌صورت طبیعی اینولین را تولید کرده و از آن به‌عنوان یک منبع انرژی بهره‌مند می‌شوند. منابع غذایی اینولین شامل ریشه کاسنی، آرتیشو (کنگر فرنگی)، مارچوبه، موز، سیر، تره‌فرنگی، گندم و پیاز است. اینولین به‌صورت مکمل نیز موجود است که در برخی افراد و با توجه به نظر پزشک توصیه می‌شود. این ماده غذایی سرشار از فیبر بوده و کالری کمی دارد، به‌همین دلیل برای سلامتی ما بسیار مفید است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

اینولین شما را سیر نگه می‌دارد.

اینولین سرشار از فیبر است. فیبرها نوعی کربوهیدرات هستند که در بدن هضم نمی‌شوند، این ترکیبات در روده حرکت کرده و به کولون می‌روند، چرا که غذای باکتری‌های موجود در کولون هستند و فواید بسیاری برای سلامتی دارند. فیبر موجود در اینولین از نوع محلول است به این معنی که در آب حل شده و سپس به حالت ژلاتین در می‌آید. به این ترتیب:

  • هضم را آهسته می‌کند.
  • سیری را افزایش می‌دهد، در نتیجه به مدیریت وزن کمک می‌کند.
  • جذب کلسترول را کاهش داده و آن را از طریق دستگاه گوارش دفع می‌کند.

ارتقای سطح سلامت دستگاه گوارش

روده حاوی 15000 تا 36000 گونه باکتری است. تنها بخش کوچکی از این باکتری‌ها در بدن می‌توانند مضر باشند. مابقی باکتری‌های خوب هستند که فواید زیادی برای سلامتی دارند. اینولین رشد بعضی از این باکتری‌های خوب را تحریک کرده و در نتیجه با افزایش تعداد باکتری‌های خوب در روده به فرآیند هضم کمک می‌کند، مهمترین این باکتری‌ها بیفیدوباکتریا و لاکتوباسیلوس هستند.

  • این باکتری‌های مفید به دفع پاتوژن‌ها (باکتری‌های بد) از بدن کمک می‌کنند.
  • از عفونت پیشگیری می‌کنند.
  • سیستم ایمنی شما را تحریک می‌کنند.

این فیبر باعث افزایش حجم مدفوع و تعداد حرکات روده می‌شود، در عین حال هضم را نیز آهسته می‌کند. به این ترتیب بدن شما می‌تواند مواد مغذی را بهتر جذب کند. همچنین مطالعات نشان می‌دهد اینولین به جذب بهتر کلسیم کمک می‌نماید.

تسکین عوارض یائسگی

مصرف ایزوفلاون‌های سویا به‌همراه اینولین باعث تسکین عوارض یائسگی مانند گرگرفتگی می‌شود. همچنین اینولین باعث افزایش جذب کلسیم شده و اثرات مفیدی بر متابولیسم استخوانی با افزایش ساخت و کاهش بازجذب استخوانی و در نتیجه حفظ سلامت استخوان‌ها دارد.

کنترل بهتر قند خون

همانطور که اشاره شد اینولین، فرآیند هضم از جمله هضم کربوهیدرات‌ها را آهسته می‌کند. به این ترتیب باعث می‌شود قند آهسته‌تر آزاد شود. مطالعه‌ای در سال 2015 نشان داد که ممکن است این فیبر برای افراد مبتلا به پره دیابت مفید باشد، چرا که می‌تواند به‌عنوان تثبیت کننده قند خون در رژیم غذایی نقش مثبتی داشته باشد.

کاهش خطر ابتلا به سرطان کولون

مطالعات نشان می‌دهد که دریافت بالای فیبرهای غذایی مانند اینولین با کاهش خطر ابتلا به سرطان مرتبط هستند. اینولین به‌عنوان یک تقویت کننده سیستم ایمنی است و می‌تواند مکمل مناسبی برای پیشگیری از سرطان‌های دستگاه گوارش باشد. البته در این باره نیاز به تحقیقات بیشتری است.

عوارض جانبی مکمل‌های حاوی اینولین

وقتی شما مکمل اینولین را مصرف می‌کنید ممکن است دچار ناراحتی‌های گوارشی مانند نفخ یا شل شدن مدفوع شوید. برای پیشگیری از این عوارض میزان زیادی آب بنوشید و مکمل را با دوز کم شروع کنید.

در صورتیکه باردار و یا شیرده هستید قبل از مصرف مکمل با پزشکتان مشورت نمایید.

 

منابع:

 

 

نظر دهید

Your email address will not be published.