اخبارتوصیه شدهیافته های علمیکمبود ویتامین B12 چه پیامدهایی برای سلامتی دارد؟

اکتبر 7, 2020by حکیمان طب0
https://hakimanteb.com/wp-content/uploads/2020/10/hakiman-16-7-99-B12-ok-post-web.jpg

 

 

ویتامین B12 یکی از ویتامین‌های محلول در آب است که در بدن وظایف مهمی از جمله ساخت DNA، تنظیم متابولیسم و حفظ و نگهداری سلول‌های عصبی و خونی بر عهده دارد.

کمبود انرژی: به‌علت نقش ویتامین B12 در متابولیسم انرژی، کمبود این ویتامین باعث ضعف، خستگی، بی‌اشتهایی، کاهش وزن، یبوست و افت عملکرد ورزشی می‌شود.

کم‌خونی مگالوبالاستیک: کمبود B12 تقسیم سلولی و ساخت DNA را به‌ویژه در سلول‌های با سرعت تکثیر بالا در مغز استخوان تحت تاثیر قرار می‌دهد. به‌همین دلیل در این بیماران تولید گلبول‌های قرمز مختل شده و فرد دچار کم‌خونی مگالوبلاستیک می‌شود. در کم‌خونی مگالوبلاستیک تعداد گلبول‌های قرمز کمتر اما اندازه‌شان بزرگتر از حد نرمال است.

بیماری‌های قلبی: ویتامینB12  همراه با فولیک اسید و ویتامین B6 در متابولیسم هموسیستئین نقش دارد، هموسیستئین ترکیبی است که باعث افزایش خطر حمله‌های قلبی و سکته مغزی می‌شود. کمبود B12، افزایش سطح هموسیستئین خون و درنتیجه بروز بیماری‌های قلبی عروقی را به‌همراه دارد.

اختلالات عصبی: کمبود این ویتامین ممکن است به سیستم عصبی نیز آسیب برساند، حتی در افرادی که کم‌خونی ندارند. در موراد شدید کمبود B12، مشکلات عصبی همچون بی‌حسی و مور مور شدن دست‌ها و پاها، عدم تعادل، افسردگی، گیجی، زوال عقل، آلزایمر و احساس درد در دهان و زبان اتفاق میفتد. متاسفانه بعضی از عوارض عصبی ناشی از کمبود B12 برگشت‌ناپذیر اند، به‌همین دلیل تشخیص و درمان هرچه سریعتر آن ضروری است.

کمبود ویتامین B12 در نوزادان، نارسایی رشد، مشکلات حرکتی و کم‌خونی مگالوبلاستیک را به‌دنبال دارد.

 

داروهای زیر می‌توانند جذب B12 را در بدن کاهش دهند و بهتر است با فاصله زمانی از این مکمل مصرف شوند:

  • کلرامفنیکل
  • داروهای مهارکننده پمپ پروتون از جمله امپرازول و لانزوپرازول و همچنین داروهای رانیتیدین، فاموتیدین و سیمتیدین که برای کاهش اسید معده و درمان زخم‌های معده مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • متفورمین

ویتامین B12 یوروویتال حاوی 500 µg ویتامین B12

 

  • کمک به ساخت گلبول‌های قرمز و پیشگیری از کم‌خونی مگالوبلاستیک
  • کمک به تنظیم متابولیسم طبیعی بدن، حفظ انرژی و جلوگیری از ضعف و خستگی ناشی از کمبود B12
  • جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی و اختلالات عصبی (زوال عقل، آلزایمر و افسردگی) ناشی از کمبود B12
  • تامین ویتامین B12 مورد نیاز در سالمندان، گیاهخواران و افراد مبتلا به هیپوکلریدریا/ آکلریدریا

نظر دهید

Your email address will not be published.