اخبارتوصیه شدهیافته های علمیویتامین E و تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر باکتری ها و ویروس ها

دسامبر 14, 2020by حکیمان طب0
https://hakimanteb.com/wp-content/uploads/2020/12/post_hakiman_vitamin_E_va_taghviat_system_imeni_dar_barabar_bakteriha.jpg

ویتامین E یا توکوفرول یک آنتی‌اکسیدان بسیار قوی است که با تقویت سیستم ایمنی به جنگ انواع عفونت می‌رود، کمبود ویتامین E یکی از مهم‌ترین دلایل بروز عفونت و رشد تومور در بدن است. کمبود این ویتامین، مشکلات گوارشی را در پی خواهد داشت. آسیب دیدن پوست، مشکلات هورمونی، اختلالات چشم، آسیب عصبی و عضلانی از عوارض کمبود این ویتامین است.ویتامین E در بدن به عنوان آنتی اکسیدان عمل کرده و از سلول ها در برابر آسیب ناشی از مواد شیمیایی مضر (موسوم به رادیکال های آزاد) محافظت می نماید. این مواد مضر در اثر سوخت وساز درون سلولی، آلودگی هوا، سیگار کشیدن و اشعه ماوراء بنفش به وجود می آیند، پس ویتامین E می تواند به نوعی از بدن در برابر این آسیب ها محافظت نماید.

ویتامین E همچنین باعث تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر باکتری ها و ویروس ها می گردد. اثر دیگر ویتامین E گشاد کردن عروق خونی، جلوگیری از افزایش فشار خون و ایجاد لخته می باشد. ویتامین E ممکن است تا حدی جلوی اثرات مضر کلسترول اضافی در بدن را نیز بگیرد.

اگرچه کمبود ویتامین E به ندرت در افراد سالم اتفاق می افتد، با این حال کمبود این ماده می تواند باعث آسیب به اعصاب و عضلات گردد. این آسیب می تواند منجر به بیحسی دست و پا، اشکال در کنترل حرکات بدن، ضعف عضلانی، تضعیف سیستم ایمنی و ضعف بینایی گردد.

فرم طبیعی ویتامین E از نوع ساختنی (Synthetic) آن موثرتر و قوی تر است و بهتر است که نیاز روزانه حتی الامکان از منابع طبیعی تامین گردد. میزان نیاز روزانه افراد بالغ به این ویتامین در حدود ۱۵میلی گرم در روز معادل ٫۷ ۲۲ واحد بین المللی می باشد.

عوارض مصرف بیش از حد این ویتامین نسبت به سایر ویتامین‌های محلول در چربی مانند A و D کمتر می باشد، زیرا بدن تحمل مقادیر نسبتا بالای ویتامین E را دارد. با این حال میزان مجاز مصرف روزانه ویتامین E برای مکمل های ساخته شده از منابع طبیعی ۱۵۰۰ واحد بین المللی و برای مکمل های ساخته شده از منابع ساختنی ۱۱۰۰ واحد بین المللی برای افراد بالغ می باشد.

وجود ویتامین E در رژیم غذایی برای سلامتی و عملکرد اکثر سیستم های بدن انسان ضروری است.

مصرف بیش از حد مجاز روزانه ذکرشده خطرناک است و می تواند باعث اختلال در انعقاد خون پس از جراحت و بریدگی گردد. مصرف مقادیر بالاتر می تواند باعث خونریزی مغزی و سکته ناشی از خونریزی در مغز گردد.

افرادی که داروهای ضدانعقاد خون مصرف می کنند، بهتر است بدون نظر پزشک از مکمل های ویتامین E استفاده نکنند، زیرا خطر خونریزی را در آنان افزایش می دهد. استفاده از مکمل های قوی ویتامین E همچنین می تواند تاثیر داروهای شیمی درمانی را کاهش دهد.

منبع:

https://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminE-Consumer

 

نظر دهید

Your email address will not be published.