یافته های علمیمنبع سرشار از ویتامین B6و فولیک اسید چیست؟

مارس 10, 2019by حکیمان طب0

غلات منبعی غنی و مطمئن برای تامین انرژی و پروتئین محسوب شده است.
به عقیده دانشمندان، تداوم زندگی تمام جانواران، خصوصا انسانی به حیات گیاهان گره خورده است. اگر گیاهان را از زندگی انسان حذف کنیم، به حتم کیفیت و کمیت این زندگی به شدت تنزل پیدا خواهد کرد.
دانشمندان تاکید دارند که انسان با رژیم غذایی گیاهی امکان تداوم حیات را خواهد داشت اما بدون گیاهان و با حذف مواد گیاهی از رژیم غذایی به حتم با مشکلات و دشواری‌های زیادی روبرو می‌شود.
گروه غلات از مهمترین گروه‌های گیاهی بوده و زندگی انسان‌ها وابسته به آن است.

با بیان اینکه گندم، ذرت، برنج، جو، جو دوسر و چاودار، از عمده غذاهای حیاتی انسان در سراسر دنیا محسوب می‌شود، یکی از گونه‌های گیاهی که ارزش غذایی مناسبی برای انسان دارد، گیاهی به نام کینوا است.
کینوا گیاهی متعلق به خانواده Chenopodiaceae است که اسفناج و چقندر قند را نیز شامل می شود و حدود ۲۵۰ گونه از این خانواده در سراسر دنیا وجود دارد .

کینوا به عنوان شبه غلات پخته و مصرف می شود. دانه و برگ های کینوا، قسمت های خوراکی آن محسوب می شود و هر چند این گیاه خصوصیات غلات را دارد، اما به عنوان شبه غلات عنوان شده است .
در هر ۱۰۰ گرم کینوا به طور میانگین ۱۵ درصد پروتئین محاسبه شده است و میزان آن بیشتر از برنج، چاودار، جو، ذرت و نزدیک به پروتئین گندم است .
کربوهیدرات اصلی کینوا، نشاسته است که حدود ۵۲ تا ۶۹ درصد آن را تشکیل می دهد و میزان فیبر آن نیز % ۹.۷-۷ است، در مقایسه با نشاسته گندم و جو، نشاسته کینوا بیشترین غلظت (ویسکوزئیه) و ظرفیت بالاتر جذب آب و تورم را دارد .
میزان چربی کینوا% ۹.۵-۲ و سرشار از اسیدهای چرب ضروری مانند لینولئیک اسید و آلفا لینولینک اسید(امگا۶ و امگا ۳) است که از چربی های خوب محسوب می شود و به علت کمیت و کیفیت ذره های چربی آن، به عنوان جایگزین دانه چربی مورد قبول واقع شده است .
بر اساس گزارش ها، سطح ب-6 و فولیک اسید در ۱۰۰ گرم کینوا، نیازهای روزانه بزرگسالان را تامین می کند .
محتوای کلسیم و آهن کینوا نسبت به دانه های غلات رایج، بالاتر است .

کینوا برای کودکان، سالمندان، افراد با سطح فعالیت ورزشی بالا، افراد با عدم تحمل لاکتوز، زنان با پوکی استخوان، افراد دچار آنمی، دیابتی ها، بیماران دچار دیس لیپیدمی، افراد چاق و مبتلا به سلیاک (این اثر به علت خاصیت آن در زمینه ارزش بالای تغذیه ای، خاصیت درمانی و فاقد گلوتن بودن) مفید است .

خاصیت های درمانی کینوا به وجود فیبر، مینرال‌ها، ویتامین ها، اسیدهای چرب، آنتی اکسیدان ها و به ویژه «فیتوکمیکال های» موجود در این ماده غذایی مرتبط است .

نظر دهید

Your email address will not be published.