یافته های علمیآیا ویتامین K باعث کاهش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی می شود؟

آوریل 14, 2019by حکیمان طب0

ویتامین K چیست؟

به گزارش هلث نیوز این ویتامین نقش بسیار مهمی را به عنوان مکمل غذایی در ایجاد سلامتی دارد ولی خیلی مورد مصرف نیست. در واقع، ویتامین K2 ممکن است ارتباطی نامعلوم بین رژیم غذایی و چندین بیماری مزمن ایجاد کند.در سال 1929نقش آن در انعقاد خون کشف شد. این گزارش در مجله ی German scientific journal به چاپ رسیده است.این ویتامین  به نام Koagulationsvitamin نام گذاری شده است که K از ابتدای همین کلمه می باشد. به 2 فرم وجود دارد که K1 در غذاهای گیاهی مثل برگ های سبز وجود دارد. K2 در غذاهای حیوانی و غذاهای تخمیر شده یافت می شود. ویتامین K2 به 2 فرم MK-4  و MK-7تقسیم می شود. عملکرد آن ها در انعقاد خون، متابولیسم کلسیم و سلامت قلب بررسی شده است. در تنظیم رسوب کلسیم نیز نقش دارد. مانع از تجمع کلسیم در عروق خونی و کلیه ها می شود. برخی از محققان بر این عقیده هستند که مسیر این 2 ویتامین جدا از هم است. دریک مطالعه ی حیوانی گزارش شده است که ویتامین K2 در عروق خونی باعث کاهش تجمع کلسیم می شود. مکمل های K2 باعث افزایش سلامت قلب و استخوان می شود در حالیکه ویتامین K1 چنین نقشی ندارد تنها ممکن است باعث کاهش بیماری قلبی شود. تجمع کلسیم در شریان ها در اطراف قلب شما یک عامل خطری بزرگ برای بیماری های قلبی است. بنابراین، هر چیزی که می تواند این تجمع کلسیم را کاهش دهد ممکن است به جلوگیری از بیماری های قلبی کمک کند. ویتامین K در جلوگیری از انقباض کلسیم در شریان ها کمک می کند. در یک مطالعه در سنین 7 تا 10 سال نشان داده شد، افرادی که بالاترین میزان ویتامین K2 را دریافت کرده بودند، تا 57 درصد احتمال ابتلا به بیماری های قلبی در آن ها کاهش یافته است. از سوی دیگر، ویتامین K1 در هر یک از مطالعات تأثیری نداشت. با این حال، در نظر داشته باشید که مطالعات فوق مطالعات مشاهده ای هستند که نمی توانند علت و معلومات را اثبات کنند. در نتیجه مصرف بالای ویتامین K2 به شدت به کاهش احتمال ابتلا به بیماری قلبی مرتبط است. ویتامین K1 به نظر می رسد کمتر مفید یا بی اثر است.

آیا ویتامین K2 می تواند کمک به بهبود سلامت استخوان و کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان شود؟

پوکی استخوان، که به “استخوان های متخلخل” تبدیل می شود یک مشکل رایج در کشورها است. به خصوص در میان زنان مسن غالب است و به طور چشمگیری خطر شکستگی را افزایش می دهد. همانطور که در بالا ذکر شد، ویتامین K2 نقش مهمی در متابولیسم کلسیم دارد. ویتامین K2 در فعال کردن فعالیت های اتصال کلاسیک دو پروتئین – پروتئین GLA ماتریکس و osteocalcin، که کمک به ساخت و نگهداری استخوان ها می کند نقش دارد. جالب توجه است، شواهد قابل توجهی از مطالعات کنترل شده وجود دارد که K2 ممکن است مزایای عمده ای برای سلامت استخوان داشته باشد. از 13 مطالعه، تنها یک نفر موفق به بهبود قابل توجهی نشد. هفت مورد از این آزمایشات که در نتیجه شکستگی رخ داد، دریافتند که ویتامین K2 شکستگی نخاعی را به میزان 60 درصد، شکستگی های هیپ 77 درصد و شکستگی های غیر نخاعی را با 81 درصد کاهش می دهد. با توجه به این یافته ها، مکمل های ویتامین K برای پیشگیری و درمان پوکی استخوان در ژاپن به طور رسمی توصیه می شود. با این حال، برخی از محققان متقاعد نشده اند. میتوان نتیجه گرفت ویتامین K2 نقش مهمی در متابولیسم استخوان دارد و مطالعات نشان می دهد که می تواند به جلوگیری از پوکی استخوان و شکستگی کمک کند.

آیا ویتامین K2 می تواند به مبارزه با سرطان کمک کند؟

 با وجودی که طب مدرن روش های بسیاری برای درمان سرطان پیدا کرده است، سرطان های جدید هنوز در حال افزایش است. بنابراین یافتن راهکارهای پیشگیرانه موثر اهمیت زیادی دارد. جالب توجه است، مطالعات متعددی بر روی ویتامین K2 و نوع خاصی از سرطان انجام شده است. دو مطالعه بالینی نشان می دهد که ویتامین K2 عود سرطان کبد را کاهش می دهد و زمان های بقا را افزایش می دهد. علاوه بر این، در یک مطالعه بر روی 11000 مرد نشان داده شده که مصرف بالای ویتامین K2 با خطر 63 درصد خطر ابتلا به سرطان پیشرفته پروستات ارتباط دارد، در حالی که ویتامین K1 تأثیری ندارد. در نتیجه ویتامین K2 به منظور بهبود بقا در بیماران مبتلا به سرطان کبد پیدا شده است. به نظر می رسد افرادی که بیشترین مقدار K2 را مصرف می کنند خطر ابتلا به سرطان پیشرفته پروستات را دارند.

چگونه ویتامین K2 مورد نیاز را تامین کنیم؟

بیشتر منابع غنی از ویتامین K1 هستند، اما ویتامین K2 کمتر رایج است. بدن شما تا حدی می تواند ویتامین K1 را به K2 تبدیل کند. این مفید است، زیرا میزان ویتامین K1 در یک رژیم معمولی ده برابر ویتامین K2 است. ویتامین K2 همچنین توسط باکتری های روده ای در روده بزرگ تولید می شود. برخی شواهد نشان می دهد که مصرف وسیع آنتی بیوتیک ها به کمبود K2 کمک می کنند. با این حال، مصرف متوسط این مواد مغذی در رژیم مدرن بسیار کم است. ویتامین K2 به طور عمده در غذاهای حیوانی و تخمیر شده یافت می شود که اکثر مردم از آن غذا نمی خورند. ویتامین K محلول در چربی است. مزایای تکمیلی با K2 ممکن است حتی در زمان ترکیب با مکمل ویتامین D افزایش یابد، زیرا این دو ویتامین دارای اثرات سینرژیک هستند. در نتیجه شما می توانید ویتامین K2 را از محصولات لبنی بالا، زرده تخم مرغ، کبد و مواد غذایی تخمیر شده مانند کلم استفاده کنید.

منابع سرشار از ویتامین K2 چیست؟

منابع گیاهی با ویتامین K بالا شامل کلم کیل پخته شده (Kale) ، خردل سبز پخته شده، برگ چغندر سوئیسی خام (Swiss Chard)، کولارد سبز پخته شده (Colard Greens)، ناتو (Nattō)، اسفناج خام، بروکلی پخته شده، کلم بروکسل پخته شده، لوبیا سبز، آلو، کیوی، روغن سویا، آووکادو، نخود سبز پخته شده، تمشک ها، انار، انجیر خشک، سیب زمینی است.

منابع گوشتی با ویتامین K بالا شامل جگر گاو، مرغ، کبد غاز، بیکن، گوشت چرخ كرده است.

حبوبات و آجیل با ویتامین K بالا شامل  لوبیا سبز (پخته شده)، نخود سبز (پخته شده)، سویا (پخته شده)، لوبیا قرمز، فندق، آجیل کاج، گردوی آمریکایی (Pecans)، گردو، بادام هندی است.

 

نظر دهید

Your email address will not be published.