یافته های علمیآیا مصرف روغن ماهی می تواند ریسک ابتلا به آسم را کاهش دهد؟

آوریل 13, 2019by حکیمان طب0

مصرف روغن ماهی می تواند ریسک ابتلا به آسم را تا 70% کاهش دهد، روغن ماهی سرشار از اسیدهای چرب چند اشباع نشده امگا-۳ و امگا-۶ است و نقش مهمی در رشد و عملکرد عادی مغز و سیستم عصبی مرکزی دارد. تحقیقات انجام شده در دانشگاه جیمز کوک استرالیا نشان داده است که برخی انواع اسیدهای چرب اشباع نشده از روغن های دریایی با کاهش قابل توجه ریسک ابتلا به آسم یا علائم شبه آسم تا 62% مرتبط هستند، درحالیکه مصرف زیاد این اسیدهای چرب با افزایش ریسک ابتلا به آسم تا 67% مرتبط است.

حدود 334 میلیون نفر در جهان مبتلا به آسم هستند و سالانه حدود 250هزار نفر به دلیل این بیماری می میمرند. همچنین در این تحقیق ثابت شده است که حتی با وجود آلاینده نظیر جیوه در برخی از ماهی ها، باز هم فواید غذاهای دریایی به مراتب ارزشمندتر از ریسکهای ابتلا به بیماری است. این مطالعه، بر روی 642 نفر که در کارخانه فرآوری ماهی در روستایی در آفریقای جنوبی کار میکردند انجام شده است.

در تحقیقی اثبات شده است که مصرف یک ماه مکمل امگا3 باعث بهبود پروفایل چربی، سطح قند خون و فشار خون در کودکان با اضافه وزن و سندروم متابولیک می شود.این مطالعه در سال 2016  در مجله J Pediatr Endocrinol Metab  به چاپ رسیده است.

نظر دهید

Your email address will not be published.