اخبارتوصیه شدهیافته های علمیآیا آرژنين بر فشارخون افراد مبتلا به پيش ديابت دارای اضافه وزن موثر است؟

دسامبر 6, 2020by حکیمان طب0
https://hakimanteb.com/wp-content/uploads/2020/12/hakiman-15-9-99-diet-diabet-post-01.jpg

آرژنین  یکی از بیست اسید آمینه‌ٔ اصلی یاخته‌های زنده است که در بدن انسان نوعی اسید آمینه نیمه ضروری به شمار می‌رود. مقداری از آرژنین در بدن انسان متناسب با تقاضا از گلوتامین و سیترولین تولید می‌شود اما در عین حال مقادیر مورد نیازی نیز باید از طریق غذاهای پروتئینی تأمین شود؛ به همین دلیل در دسته آمینو اسیدهای نیمه ضروری طبقه‌بندی می‌شود. آرژنین در بدن به عنوان پیش ساز نیتریک اکسید عمل می‌کند و تأثیر بسیاری بر چرخه نیتریک اسید در بدن دارد. به نظر می‌رسد آرژنین برای کاهش و تحمل علائم بیماری آنژین و بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا به آن موثر باشد. مصرف خوراکی روزانه دست‌کم ۵ میلی‌گرم آرژنین یا دوزهای بالاتر آن به بهبود اختلال نعوظ در مردان کمک کرده و مصرف غذاهای دریایی حاوی آن نیز موجب اثربخشی بهتر آن می‌شود. همچنین شواهدی وجود دارد که مصرف آن می‌تواند باعث کاهش فشار خون در افراد دارای فشار خون بالا و نیز زنان مبتلا به پره‌اکلامپسی شود. تحقیقات نشان می دهد که مصرف ال-آرژنین از طریق خوراکی یا تزریق داخل وریدی تا ۸ هفته باعث افزایش جریان خون در افراد مبتلا به بیماری شریانی محیطی می شود.

آرژنین باعث خنثی شدن رادیکال های آزاد شده و با این عمل از روند تخریب پوست و اندام ها می کاهد و از طرفی دیگر باعث تقویت سیستم ایمنی و افزایش استقامت بدنی نیز می گردد.آرژنین در هنگام سرماخوردگی و یا در زمان هایی که تحت استرس هستید کمک زیادی به شما خواهد کرد.

فشار خون بالا به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم می‌گردد. در دسته اول علت فشار خون بالا مشخص نمی‌باشد و به صورت اولیه ایجاد شده‌است. در فشار خون ثانویه افزایش فشار خون به دنبال یک بیماری دیگر اتفاق می‌افتد و آن بیماری را می‌توان به عنوان علت افزایش فشار خون در نظر گرفت که در صورت کنترل بیماری اصلی، پرفشاری خون نیز به صورت مناسب تری کنترل می‌گردد.

افرادی که مبتلا به فشار خون بالای اولیه هستند، ممکن است سال‌ها بدون علامت باشند و از بیماری خود اطلاعی نداشته باشند و زمانی متوجه بیماری خود می‌گردند که دچار علائم (مثل سردرد، تاری و اختلال دید، درد قفسه سینه، سرگیجه و تنگی نفس به هنگام فعالیت) می‌شوند که در واقع این علایم عوارض فشار خون بالاست، لذا تنها راهی که می‌توان در زمان مناسب به آن پی برد، اندازه‌گیری دوره‌ای و منظم فشار خون به وسیله دستگاه فشارسنج است.

فشار خون بالا در اغلب اوقات علامتی ندارد و بسیاری از مردم برای سالیان زیاد حتی بدون اینکه مطلع باشند مبتلا به این عارصه هستند. فشار خون بالا اگر درمان نشود باعث آسیب به سرخرگ ها و اندام های حیاتی بدن می شود به همین دلیل به آن قاتل خاموش می گویند.

در بيماران مبتلا به ديابت کاهش توليد اکسيد نيتريک (NO) مي تواند منجر به اختلال عملکرد آندوتليال شود. ال – آرژنين پيش ساز اکسيد نيتريک، به عنوان گشاد کننده عروق عمل مي کند، که با اين سازوکار مي تواند موجب کاهش فشارخون شود. مکمل ياري با ال – آرژنين در اين بيماران و در افراد مبتلا به فشارخون مي تواند مفيد باشد. ولي در افراد مبتلا به پيش ديابت هنوز مطالعه اي صورت نگرفته است. بنابراين پژوهش حاضر به منظور تعيين تاثير مصرف مکمل ياري ال – آرژنين بر فشارخون سيستولي و دياستولي در افراد مبتلا به پيش ديابت داراي اضافه وزن انجام شد.

افراد مورد بررسي در اين مطالعه 42 فرد مبتلا به پيش ديابت با نمايه توده بدن 25 تا  29.9 کيلوگرم بر مترمربع بودند. افراد مذکور به طور تصادفي به دو گروه تقسيم شدند. گروه دريافت کننده مکمل ال – آرژنين روزانه 3 گرم قرص ال – آرژنين و گروه دريافت کننده دارونما معادل آن قرص دارونما به مدت 8 هفته دريافت نمودند. در ابتدا و انتهاي دوره از هر دو گروه به صورت ناشتا نمونه گيري خون انجام شد و سطح ال – آرژنين سرم اندازه گيري شد. همچنين، در ابتدا و انتهاي مطالعه فشار خون سيستولي و دياستولي بيماران اندازه گيري شد.

 38 نفر مطالعه را به پايان رساندند. در انتهاي مطالعه گروه دريافت کننده مکمل آرژنين در مقايسه با گروه دارونما ميزان آرژنين سرم بالاتر (P<0.001) و ميزان فشارخون سيستولي و دياستولي پايين تري (P<0.005) داشتند.

 مصرف روازنه مکمل ال – آرژنين به مدت دو ماه سبب افزايش سطح ال – آرژنين و کاهش فشارخون سيستولي و دياستولي در افراد مبتلا به پيش ديابت مي شود.مکمل ماکاویت ام با داشتن 1600 میلی گرم آرژنین منجر به بهبود نعوظ شده.

هشدار مصرف:

مکمل ماکاویت ام با 3-4 ساعت فاصله زمانی از داروهای کاهنده‌ی فشار خون (مانند کاپتوپریل، انالاپریل، لوزارتان، والسارتان، دیلتیازم، آملودیپین، فورزماید و…) مصرف شود.

توصیه می‌شود ماکاویت ام با 3-4 ساعت فاصله زمانی از داروهایی که جریان خون به قلب را افزایش می‌دهند (نیتروگلیسرین، ایزوسوربایدها و…) مصرف شود.

این مکمل با 3-4 ساعت فاصله زمانی از داروی سیلدنافیل مصرف شود.

ماکاویت ام حداقل با 2 ساعت فاصله‌ی زمانی از داروهای ضدافسردگی و داروهای رقیق‌کننده خون مصرف شود.

با مصرف مکمل‌های حاوی آرژینین، کاهش پتاسیم و افزایش نیتروژن اوره سرم در بیماران مبتلا به اختلالات کبدی یا کلیوی دیده می‌شود، به همین دلیل این بیماران قبل از مصرف ماکاویت ام با پزشک خود مشورت کنند.

مصرف مکمل ماکاویت ام در بیماران مبتلا به اختلالات تیروئیدی توصیه نمی‌شود.

مصرف ماکاویت ام در بیمارانی که سابقه سکته و یا حمله‌ قلبی دارند، جز با صلاح دید پزشک توصیه نمی‌شود.

 

نظر دهید

Your email address will not be published.